Thursday, September 11, 2008

Dunia Baru

Urusan Selesai

Salam buat semua. Alhamdulillah, urusan kuliah telah selesai semalam. Saya hanya berharap pemprosesan berjalan lancar tanpa sebarang masalah. Terima kasih kepada keluarga saya yang akhirnya memberi lampu hijau untuk terus di sini. Tentulah berita gembira buat saya kerana masih diberi peluang. Apa pun, saya baru bermula. Bermula dengan kosong. Otak saya perlu diubah sedikit, kerana dunia Syariah dengan dunia baru saya itu berbeza. Itu akan saya cerita kemudian. Bagi sahabat-sahabat saya di sini, tolong tengok-tengokkan saya. Tegur-tegur saya. Tunjuk ajar saya. Walaupun sudah hampir 3 tahun di sini, tapi hakikatnya saya baru mulakan dengan dunia baru saya. Doakan semoga pilihan pertama saya diutamakan. Amin.

Buat Ustaz Taufik Adib

Entri ini sebenarnya untuk Saudara Taufik. Saya sebenarnya masih belum ada idea untuk menulis ketika ini. Tetapi atas desakan beliau yang selalu memantau blog saya, saya cuba garapkan juga. Bukan untuk dibaca sahaja, tetapi juga sebagai medan kritikan yang membina buat beliau. Tempat beliau untuk mengkritik. Ada baiknya juga sahabat yang suka mengkritik ni. Masing-masing punyai hobi tersendiri. Saya cuma layankan saja.

Baru Belajar

Saya tidaklah sehebat mana dalam menulis. Masih perlu merujuk kamus-kamus untuk penggunaan istilah yang betul. Saya juga melihat gaya-gaya penulisan dari blog sahabat-sahabat saya yang saya kira hebat juga. Antara blog mereka Tarbus Merah, Ishaq Hanis, dan Hati Doktor. Persembahan penulisan mereka nampak simple dan mudah dibaca. Seolah-olah ia lahir dari hati, bukan direka. Itu yang saya cuba belajar. Bukan karangan yang berjela-jela yang akhirnya membuahkan mesej yang gagal disampaikan.

Masjid Ferrari

Sebilangan besar warga Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah (DMAK) pasti mengetahui gelaran bagi masjid ini. Walaupun bukan nama sebenar, tetapi ia antara masjid pilihan ketika solat sunat terawih. Bagi mereka yang inginkan bacaan yang lunak serta mempunyai masa yang panjang, mereka akan memilih Masjid Al-Azhar ataupun Masjid Saidina Hussein. Masjid yang popular di sini. Itu pilihan bagi mereka yang tinggi jihadnya. Tapi bagi mereka yang biasa-biasa, inginkan kelajuan yang nyata, Masjid Ferrari adalah pilihan yang tepat. Nampak saja laju, tapi rukun, sunat serta bacaan tetap dijaga. Kata orang, biar sedikit daripada banyak yang memudharatkan. Moga Ramadhan yang masih berbaki ini dapat dimanfaatkan dengan sebaiknya.

*kalau Masjid Taqwa macam mana pula?

2 comments:

Ibnsyariff....Mencari di manakah Al Ghazali said...

yesss...
nama aku masuk gak dlm blog nih.

huh huh..bangga ( hidung kmbang)

yazid almuari said...

terima kasih atas desakan anda..

 
© Laman ini masih tidak sesuai untuk web browser Internet Explorer. Sila gunakan Firefox untuk pelayaran internet yang lebih berkuasa tinggi.
Resolusi paparan terbaik untuk blog ini adalah 1024x768 | yazid almuari |