Sunday, August 31, 2008

Edisi Merdeka

Pegawai Kedutaan "Turun Padang"?



Ya, turun padang. Bukan istilah dalam Kamus Dewan (turun padang; pergi sendiri ke sesuatu tempat untuk melihat dan meninjau sesuatu keadaan). Ini betul-betul turun padang main bola. Pak Duta, Encik Puat, Encik Yazid, Encik Azhari, pegawai-pegawai rumah negeri, pegawai-pegawai Petronas serta beberapa pegawai Majlis Amanah Rakyat (MARA) yang lain juga datang. Nampak saja badan bulat-bulat, tapi boleh tahan juga. Kata orang, inilah masanya untuk sepak kaki-kaki pegawai. Paling tidak pun buli. Tapi awas, silap-silap kena buli balik. Perlawanan bola sepak diadakan di Stadium Abbasiah antara pasukan pegawai kedutaan dan pasukan Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah (DMAK) serta pasukan jemputan dari Terengganu. Menang kalah bukanlah persoalannya. Ia nampak lebih bermotifkan untuk merapatkan hubungan pihak kedutaan dengan pelajar yang sememangnya nampak renggang. Biasalah, mereka semakin kurang orang untuk mendokong program-program mereka. Jika bukan kami sasarannya, siapa lagi.

Erti Merdeka Di Jiwa Rakyat


51 tahun Malaysia telah diisytiharkan merdeka. Kebiasaannya apabila tiba bulan Ogos, kempen kibarkan Jalur Gemilang rancak dijalankan. Pelbagai senario berkaitan kemerdekaan dapat kita lihat sepanjang Ogos ini. Antaranya yang terkini, sebuah laman blog milik Sheih Kickdefella telah menyuarakan kempen terbalikkan Jalur Gemilang sebagai salah satu cara protes terhadap kerajaan pimpinan Pak Lah. Suatu cadangan yang boleh dianggap menghina diri sebagai rakyat Malaysia. Semakin kurang konvoi bermotor sempena merdeka dianjurkan disebabkan harga minyak yang tinggi. Hak ketuanan melayu dan Kontrak Sosial mulai dipersoalkan. Segalanya memberikan kesan dan juga tamparan yang hebat kepada pihak yang berkaitan. Akibatnya, nilai dan nikmat kemerdekaan itu sendiri semakin menghilang dan akhirnya lenyap dari sanubari rakyat Malaysia.


Salam Ramadhan


Pertama kali menghadiri Majlis Melihat Anak Bulan Ramadhan membuatkan hati saya terusik. Sejuk melihat para agamawan dan juga ilmuan Islam di Mesir berkumpul dalam satu majlis. Tentulah di kalangan mereka ini hafiz Al Quran, orang yang hebat serta tinggi ilmunya. Pada mulanya, saya sangkakan ia majlis untuk sama-sama melihat anak bulan Ramadhan. Rupanya hanya pengisytiharan sahaja. Majlis diadakan di Al-Azhar Conference Centre (ACC), Kaherah, Mesir. Pengisytiharan dibuat sendiri oleh Mufti Mesir, Syeikh Ali Jumaah. Majlis turut dihadiri oleh Al-Imam Al-Akbar Syeikh Al-Azhar, Prof. Dr. Muhammad Sayid Tantawi serta beberapa orang besar Republik Arab Mesir.

Ramadhan di sini ditempuhi ketika musim panas yang belum lagi berakhir. Waktu siang yang lebih panjang daripada waktu malam. Satu petanda bahawa tekak akan lebih cepat kering dan bibir akan mula pecah. Sepanjang Ramadhan di sini tidak perlu mengeluarkan duit walau satu sen pun untuk juadah berbuka puasa. Maidah Rahman sedia menanti untuk mereka yang berpuasa. Jika anda seorang yang bijak (suka mengambil kesempatan), anda boleh mengambil Maidah Rahman di tempat lain untuk dimakan ketika waktu sahur. Jimat kan? Bijak bijak juga, kesempatan yang lebih utama perlulah didahulukan. Walau apa pun, bersamalah kita berazam untuk menempuhi Ramadhan kali ini dengan penuh makna. Moga madrasah Ramadhan kali ini dapat kita isi, nikmati serta hayati dengan sebaik mungkin. Insya Allah.


Glosari :

senario :urutan peristiwa atau perkembangannya yang diramalkan berlaku.
protes : pernyataan tidak setuju dengan sesuatu dasar atau usul
konvoi : sekumpulan kenderaan darat yang berjalan bersama-sama.
orang besar : orang yang berpangkat tinggi, orang mulia (bangsawan)
Maidah Rahman : juadah berbuka puasa yang diberikan secara percuma.

3 comments:

Ibnsyariff....Mencari di manakah Al Ghazali said...

sapa yg bulat?

ko ker cek fuad?

huhu

Hembusan Segar said...

salam ziarah..macam pemberitalah U nih.

yazid almuari said...

biar org tak tahu jadi tahu. daripada berkata tentang perkara yang mereka tak tahu.

 
© Laman ini masih tidak sesuai untuk web browser Internet Explorer. Sila gunakan Firefox untuk pelayaran internet yang lebih berkuasa tinggi.
Resolusi paparan terbaik untuk blog ini adalah 1024x768 | yazid almuari |