Thursday, August 28, 2008

PERMIS '08 - Relevankah Sedunia?

gambar ihsan : Tarbus Merah

Tidak Sehebat Nama

Gempak namanya. Persidangan Mahasiswa Islam Sedunia (PROMIS) telah diadakan pada 25 - 26 Ogos 2008 bersamaan 26 - 27 Syaaban 1429, bertempat di Dewan Kristal di Sally Mall, Madinatul Nasr, Kaherah, Mesir. Dengan bertemakan "Temukan Idea, Mendepani Massa", persidangan ini dihadiri oleh wakil mahasiswa dari negara Mesir, Yaman, Syria, Jordan, Ireland, dan United Kingdom. Wakil dari negara Jepun dan Amerika Syarikat tidak dapat menghadirkan diri atas sebab-sebab tertentu.

Tertarik

Saya tertarik untuk menyertai persidangan ini bukanlah untuk melihat bagaimana persidangan yang disifatkan sedunia ini berlangsung. Tetapi saya lebih terpanggil untuk melihat dan mendengar sendiri idea-idea serta buah fikiran daripada wakil-wakil negara yang bersidang. Mereka ini sudah tentulah orang yang hebat fikrahnya, tinggi kepimpinannya dan juga mempunyai idea-idea baru yang bernas. Jika tidak, mana mungkin mereka akan dihantar mewakili Majlis Perwakilan Mahasiswa di negara tempat mereka belajar. Ini pada tanggapan saya.

Kecewa

Saya sedikit kecewa kerana perjalanan persidangan ini banyak diselangi oleh tayangan program-program yang dianjurkan oleh pihak Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM). Sehinggakan masa yang suntuk terpaksa digunakan sebaiknya oleh wakil pembentang kertas kerja dari negara-negara yang bersidang. Saya percaya kebanyakan yang datang bukanlah untuk melihat tayangan wayang, tetapi untuk bertukar-tukar pendapat serta buah fikiran dengan wakil setiap negara. Bukan masalah wang LE40 bagi kami, tapi tempoh 2 hari sepatutnya digunakan sebaiknya. Apatah lagi ada wakil negara yang sanggup datang ke persidangan ini dengan menggunakan duit sendiri beribu ringgit.

Koreksi

Tahniah buat pihak PMRAM. Saya kira amat susah untuk dianjurkan oleh persatuan-persatuan lain di Mesir ini. Hasil daripada PERMIS ini, 8 resolusi dapat dihasilkan untuk dilaksanakan oleh setiap negara yang bersidang. Setiap kelemahan dan kekurangan perlu dikoreksi bersama agar program ini dapat diteruskan dengan lebih baik pada tahun mendatang.

*masih belum boleh dinamakan "sedunia".

Glosari :

Relevan : ada kaitan atau hubungannya (dgn), dapat dikaitkan atau dihubungkan (dgn)
Fikrah : daya berfikir, pemikiran
Koreksi : perihal meneliti dan membetulkan kesilapan (kesalahan)

2 comments:

Ibnsyariff....Mencari di manakah Al Ghazali said...

aslkm

wei..pandai kutuk n kritik jer.jadilah AJK pmram lain kali..ni nadi jer.

apa kelas...

dr pnyokong kuat PMRAM ttp tidak taksub.
huhu.

yazid almuari said...

Maaf, saya bukan ahli nadi. Saya menyertai mana-mana program ilmiah selagi mana ia memberi manfaat kepada saya.

 
© Laman ini masih tidak sesuai untuk web browser Internet Explorer. Sila gunakan Firefox untuk pelayaran internet yang lebih berkuasa tinggi.
Resolusi paparan terbaik untuk blog ini adalah 1024x768 | yazid almuari |